یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sat 27 Apr 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
سرخط اخبار یکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ ، ساعت ۱۵:۳۷:۰۸

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس مطرح کرد:
بزرگترین پالایشگاه گازی خاورمیانه در فاز ١٢ پارس‌جنوبی

باشگاه خبری فراساحل: مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس وجود بزرگترین پالایشگاه گازی در منطقه خاورمیانه را نقطه بارز پروژه فاز ١٢ پارس‌جنوبی دانست و گفت: بنده با بیش از چند دهه تجربه در پالایشگاه‌های گازی کشور معتقدم این پالایشگاه از نظر کیفیت و طراحی بهترین پالایشگاه کشور است. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از سایت شانا، علی اکبر شعبان پور با اشاره به این که فاز ١٢ پارس‌جنوبی با ظرفیت تولید روزانه سه میلیارد فوت مکعب، بزرگترین فاز میدان مشترک گازی پارس‌جنوبی است، گفت: طراحی، مهندسی، تامین کالا، ساخت و راه‌اندازی این فاز به طور کامل از سوی متخصصان ایرانی انجام شده است. وی با بیان این که امسال و سرانجام نیمه نخست سال آینده، فازهای اولویت نخست پارس‌جنوبی (فاز ١٢ و فازهای ١٥ تا ١٨) تمام می‌شود، گفت: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در صورت وجود منابع مالی سال آینده ساخت پنج فاز باقیمانده به صورت همزمان با تزریق مالی سریع، اما در غیر این صورت سیاست اولویت‌بندی در این میدان مشترک ادامه می‌یابد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به وجود قراردادهای تامین مالی فازهای در حال اجرای پارس‌جنوبی از محل صندوق توسعه ملی گفت: سال آینده روند تامین مالی از طریق این صندوق ادامه خواهد داشت. شعبان پور گفت: هم‌اکنون ١٢ ردیف شیرین‌سازی و ٦ سکوی دریایی در فازهای اولویت نخست پارس‌جنوبی در حال فعالیت است، از این رو امسال در مجموع بیش از ١٢٠ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز ترش از محل مخزن پارس‌جنوبی افزوده شده، از سوی دیگر هم‌اکنون نسبت به مدت مشابه پارسال ظرفیت شیرین‌سازی گاز در پارس‌جنوبی ١٤٠ میلیون مترمکعب افزایش یافته است.

افزایش برداشت بیش از ١٠٠ میلیون مترمکعبی گاز در مخزن مشترک پارس‌جنوبی

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با تاکید بر اینکه امسال در اوج مصرف بیش از ١٠٠ میلیون مترمکعب گاز از محل فازهای اولویت نخست پارس‌جنوبی تولید و به خطوط سراسری گاز تزریق شده است. با اجرای فاز ١٢ پارس‌جنوبی روزانه ١٧,٥ میلیون دلار درآمد ارزی با فرض قیمت نفت ٦٠ دلاری برای هر بشکه میعانات گازی به دست می‌آید. فاز ١٢ پارس‌جنوبی بزرگترین پروژه صنعتی کشور است که در دهه نخست اسفند ماه ٩٣ و پس از گذشت ٩ سال از امضای قرارداد، به صورت رسمی گشایش می‌یابد. طرح توسعه فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی ٢٥ تیرماه ١٣٨٤ با هدف استخراج و انتقال روزانه سه میلیارد فوت مکعب گاز از ٤٥ حلقه چاه در میدان گازی پارس‌جنوبی، از سوی شرکت نفت و گاز پارس (POGC) و در قالب یک قرارداد بیع‌متقابل به شرکت پتروپارس لیمیتد واگذار شد. همچنین براساس برآوردهای انجام شده بازگشت کل میزان سرمایه‌گذاری طرح در کمتر از ٣ سال از زمان بهره‌برداری محقق می‌شود.

فاز ١٢ پارس‌جنوبی یکی از بزرگترین پروژه‌های تاریخ صنعت کشور است که یک درصد از گاز جهان را در خود جای داده است، به‌نحوی که با تولید گاز از این فاز تولید ناخالص داخلی کشور ١,٨ درصد (‌براساس قیمت‌های سال ١٣٩٢ و نفت ٦٠ دلاری) افزایش می‌یابد. با اجرای این پروژه هر ثانیه یک سکه طلا به سرمایه کشور اضافه می‌شود که این میزان برابر با افزایش چهار درصدی سود ناخالص ملی است. فاز ١٢ پارس‌جنوبی واقع در بلوک جنوب شرقی حوزه گازی پارس‌جنوبی و حاشیه خط مرزی با کشور قطر با مساحتی حدود ٢٠٦ کیلومترمربع است. تاسیسات فراساحل این پروژه در حدود ١٥٠ کیلومتری نوار ساحلی قرار داشته و تاسیسات خشکی این فاز در منطقه تنبک (٦٥ کیلومتری غرب عسلویه و ٢١٠ کیلومتری جنوب شرقی بندر بوشهر) با مساحتی در حدود ٢٢٠ هکتار  قرار دارد.



  کد خبر : 526
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :